Publicerad i gratismaterial, svenska

Ordklasskalas

Fick frågan om jag kunde dela med mig av material till ordklasskalaset jag skrev om på Insta. Jag gör ett blogginlägg om det så att fler kan ta del av det vid intresse. 🙂

Vi arbetar med ordklasser under några veckor i början av vårterminen varje år och eftersom jag har en kombinerad 4-5:a har de olika svårighetsgrad. Jag har gjort häften men eftersom jag inte har koll på bildrättigheter törs jag inte dela innehållet… Framsidorna ser dock ut så här… Ordmolnen är gjorda på en sida som inte längre finns (wordle) men det går att göra på exempelvis Word Art.

Eleverna varvar arbete med arbetsblad mestadels kopierade från Zoom grammatik åk 4 och åk 5, genomgångar och diskussioner samt serien Grammatikbolaget.

Serien Grammatikbolaget är genialisk, rolig och lärorik. Det finns ett inledningsavsnitt för lärare samt lärarhandledning med massor av tips.

Jag brukar sikta på att avsluta momentet till grammatikdagen som brukar vara i mars. Kolla här för att se när det är aktuellt år. Då ser vi avsnittet från Grammatikbolaget som heter just Ordklasskalas och fikar under tiden. Innan corona bjöd jag eleverna på chips i pronomenskålar – precis som i serien. De får också dansa till prepostionslåten. Så bra att kunna återkoppla till konkreta händelser och uppgifter för att repetera – det blir fler krokar att hänga upp kunskap på.

Till ordklasskalaset har jag också hämtat övningar från grammatikdagen.se. En rolig grej är exempelvis Ordklassberättelser där man ska fylla i ordklasser innan man vet berättelsen i stort. Brukar bli en hel del skratt i samband med uppläsning av berättelserna efteråt. För att underlätta gjorde jag ett dokument med bara orden de ska fylla i så att det är lättare att hålla koll på orden och att de är i rätt form. Bifogar det här. Säg gärna till om du hittar något som inte stämmer!

En kortare variant finns på lektion.se där man skriver den ordklassen läraren säger för att sedan vika bort och skicka vidare till grannen, skriv nästa ordklass läraren säger och så vidare tills man fått en mening och kan läsa upp vad det blev. I det jag skrev ut till eleverna skrev jag till längst ner på sidan att de skulle skriva av meningen och ändra ev former för att det ska fungera. Står det till ex ”liten hus” så ändrar de till ”litet hus”.

Ordklassvimpeln på översta bilden har jag gjort med de färger och former jag velat ha på Printables. Toppensida för övrigt!

Jag delar också provet eleverna fick göra men jag tog bort bilden jag tagit från nätet. Lägg till valfri bild som innehåller mycket som händer så att man kan leta verb.

Hoppas du får nytta av något av det jag delar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s